Ostatnio przeglądając strony poświęcone grze na gitarze natknęłam się na ciekawy artykuł w prosty i szczegółowy sposób opisujący czytanie tabulatury.
Kilka prostych tabulatur znajdziecie w śpiewniku ;)
Nie rozpisując się, odsyłam do lektury: http://www.chords.pl/kurs/tabulatura/
Tabulatura to uproszczony sposób zapisu dźwięków.
Nie podaje długości dźwięku, taktów itp.
Sześć linii odpowiada sześciu strunom, górna linia to struna E1,
czyli najcieńsza.
E1|--------------------------|
H2|--------------------------|
G3|--------------------------|
D4|--------------------------|
A5|--------------------------|
E6|--------------------------|
Cyfry na liniach oznaczają progi, przed którymi należy przycisnąć strunę.
Tak zapisany jest chwyt F-dur:
E1|---1----------------------|
H2|---1----------------------|
G3|---2----------------------|
D4|---3----------------------|
A5|---3----------------------|
E6|---1----------------------|
Gdybyśmy chcieli to teraz zagrać, to byłoby to jedno uderzenie.
Teraz przykład na kolejne uderzanie strun, ten sam chwyt:
E1|-------------1------------|
H2|-----------1--------------|
G3|---------2----------------|
D4|-------3------------------|
A5|-----3--------------------|
E6|---1----------------------|
Ważne są jeszcze odległości miedzy dźwiękami.
To będzie inaczej brzmieć:
E1|------------------1-------|
H2|------------------1-------|
G3|-----------2--------------|
D4|---------3----------------|
A5|-------3------------------|
E6|---1----------------------|
Pozostaje już tylko rozróżnić sposób wydobywania dźwięku.
Poniższy materiał zaczerpnąłem ze strony www.gitara-files.prv.pl
a opracował go Wojciech Malinowski
Hammer-on
E|--------------|
H|----2-H-3-----|
G|--------------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Hammer-on - jest to technika polegajaca na zagraniu
niższego dźwięku i uderzeniu palcem lewej ręki tak
aby wydobył się dzwięk bez trącania struny prawą ręką.
Pull-of
E|--------------|
H|----3-P-2-----|
G|--------------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Pull-of - jest to technika polegajaca na zagraniu
wyższego dźwięku i oderwania palca lewej ręki tak
aby wydobył się dzwięk bez trącania struny prawą ręką.
Slide - Wersja I:
E|--------------|
H|--------------|
G|----2-/(4)----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Slide - jest to technika polegajaca na zagraniu pierwszego
dźwięku i przesunięciu palca dociskając cały czas strunę
do gryfu na określony próg. W tym przypadku jest to
podjazd na strunie G z drugiego progu na czwarty.
Po przesunięciu palca na odpowiedni próg nie uderzamy struny.
Drugi dźwięk jest wydobywany bez użycia prawej ręki.
Slide - Wersja II:
E|--------------|
H|--------------|
G|----2-/-4-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Analogicznie jak w pierwszej wersji tylko po przesunięciu
palca na odpowiedniu próg, prawą ręką uderzamy określoną
strunę kostką, trzymając palec na danym progu
(w tym rzypadku będzie o czwarty próg) Drugi dźwięk
jest wydobywany z użyciem prawej ręki).
Slide - Wersja III:
E|----------------|
H|----------------|
G|----4-\-(2)-----|
D|----------------|
A|----------------|
E|----------------|
Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg
(w tym przypadku z czwartego na drugi).
Po wykonaniu zjazdu nie uderzamy kostką struny.
Drugi dźwięk jest wydobywany bez użyciem prawej ręki.
Slide - Wersja IV:
E|--------------|
H|--------------|
G|----4-\-2-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Jest to zjazd z określonego progu na strunie G na dany próg
(w tym przypadku z czwartego na drugi). Po wykonaniu zjazdu
uderzamy kostką strunę. Drugi dźwięk jest wydobywany
z użyciem prawej ręki.
Slide - Wersja V:
E|--------------|
H|--------------|
G|------/-6-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Przed zagraniem dźwięku należy przeciągnąć palec
lewej ręki z nieokreślonego niżej progu na danej
strunie na dany próg (w tym przypadku szósty) i wtedy
uderzyć prawą ręką daną strunę.
Slide - Wersja VI:
E|--------------|
H|--------------|
G|------6-\-----|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Jest to zagranie danego dźwięku a następnie
zjechanie do nieokreślonego niżej progu.
Bend
full
/
E|------/-------|
H|-----/--------|
G|---8/---------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Podciągnięcie struny do określonej wysokości:
full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,
1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Pre-bend
full
|
E|---|----------|
H|---|----------|
G|---8----------|
D|--------------|
A|--------------|
E|--------------|
Podciągnięcie struny do określonej wysokości przed zagraniem dzwięku:
full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,
1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Band and release
1/4
/\
E|-----/--\----|
H|----/----\---|
G|--8/------\--|
D|-------------|
A|-------------|
E|-------------|
Podciągnięcie struny i opuszczenie o odpowiednią wartość:
full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,
1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Pre-bend and release
1/4
|\
E|--|-\--------|
H|--|--\-------|
G|--8---\------|
D|-------------|
A|-------------|
E|-------------|
Podciągnięcie struny a następnie uderzenie struny i
opuszczenie o odpowiednią wartość:
full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,
1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Pick Slide
E|------------|
H|------------|
G|------------|
D|-----X\-----|
A|-------\----|
E|--------\---|
Przejechanie brzegiem kostki po strunie, w określonym kierunku.
Tapping
E|------------|
H|---8-T-12---|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Litera "T" oznacza to, iż prawą ręką gramy tak jak lewą
czyli na gryfie. Palec lewej ręki jest na ósmym progu
struny H, a palcem prawej ręki uderzamy w gryf na
dwunastym pragu strunę H (można też uderzyć a następnie
oderwać palec techniką "pull-of"
Vibrato - Wersja I:
~~~~~~~~
E|------------|
H|---9--------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Jest podciąganie i opuszczanie struny dociśniętej na
określonym progu. Wykonyje się to dość szybko, rytmicznie.
Vibrato - Wersja II:
/\/\/\/\
E|------------|
H|---9--------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Analogicznie do piewszej wersji tyle że podciąganie
i opuszczanie struny jest głębsze.
Tryl
tr.
E|------------|
H|-----5-(6)--|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Szybkie granie dwóch dźwięków - najpierw hammer-on a potem pull-of.
Rake
E|------------|
H|------5-----|
G|-----X------|
D|----X-------|
A|------------|
E|------------|
Rake - jest techniką polegającą na przytłumieniu lewą ręką
kilku strun przed zagraniem właściwego dźwięku.
Natural harmonic
Harm.
E|-----12-----|
H|------------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Natural harmonic - polega to na tym, iż kładziemy palec
(nie dociskamy) lewej ręki na 5, 7 lub 12 progu i
kostką trącamy strunę a następnie puszczamy strunę po zagraniu.
Muffed strings
E|------------|
H|-----X------|
G|-----X------|
D|-----X------|
A|-----X------|
E|------------|
Muffled strings - jest to technika polegająca na położeniu
palca lub palców na strunie lub strunach (nie dociskając)
a kostką uderzać w te struny. Powstaje twardy dźwięk.
Palm Muting
P.M.---|
E|------------|
H|------------|
G|------------|
D|------------|
A|------------|
E|---0-0-0-0--|
Palm muting - tłumienie strun prawą ręka trzymając
ją blisko mostka i jednocześnie uderzając kostką.
Tremolo bar
-1 +1
E|------------|
H|------------|
G|--8---------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Tremolo bar - jest podnoszenie i opuszczanie ramienia
wibratora o określoną wartość:
full - cały ton, 1/2 - półton, 1/4 - ćwierćton,
1 1/2 - półtora tonu, 2 - dwa tony.
Kostkowanie na dół
-
E|------------|
H|------------|
G|-----7------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Kostkowanie na dół - czyli kostką uderzamy w strunę
od strony strun basowych (z góry do dołu).
Kostkowanie do góry
^
E|------------|
H|------------|
G|-----7------|
D|------------|
A|------------|
E|------------|
Kostkowanie do góry - czyli kostką uderzamy w strunę
od strony strun wiolinowych (z dołu do góry).
Tabulatura
17 marca 2011
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
0 komentarze:
Prześlij komentarz